9. června 2011

Smečka - Andrea Cremer

http://data.knizniweb.cz/book/003/433/0034331/large.jpg
Calla Torová už od svých pěti let znala svůj osud a byla s ním smířená. Jenže co když existuje jeden člověk, kvůli kterému je ochotná vzepřít se všemu, čemu až do teď věřila?

Svět Ochránců měl vždycky pevný řád. Pomáhali Strážcům v boji proti Hledačům a dostávali za to všechno, co mohli potřebovat. Domy, peníze, vzdělání. To všechno výměnou za jejich svobodu. Strážci totiž mají absolutní moc nad jejich životy. Vybírají jim partnery, alfy smečky a veškerou neposlušnost tvrdě trestají.
A tohle je i Callin svět. Když jí bylo pět, dozvěděla se, že se v den svých osmnáctých narozenin provdá za Rena a spolu se stanou vůdci nové smečky. Calla je rozenou vůdkyní, takže ji její osud nijak netíží. Až na tu maličkost se svatbou.
Callina matka se snaží udělat z Cally dámu, jakou by vůdkyně smečky podle ní nepochybně měla být. Což samozřejmě zahrnuje i změnu šatníku. Takže Calla místo trička a ošoupaných jeansů musí začít nosit elegantní sukně a halenky (fuj).
Začala jsme sbírat své nejoblíbenější kusy, které jsem chtěla zachránit. Sedla jsem si na mikinu Republikáni volí Voldemorta.
Ale kromě matčiny angažovanosti je tu ještě jeden problém. Calla totiž musí až do svatby s Renem zůstat čistá. Takže žádné techtle mechtle se sexy budoucím alfou nepřipadá v úvahu. A s někým jiným už vůbec ne. Jenže Ren má pověst Casanovy, který už chodil s polovinou holek ve škole a Calle dělá značné problémy udržet svou touhu na uzdě. Ne že by jí v tom Ren nějak pomáhal.
Kdyby Calla neporušila zákon tím, že v lese zachránila před smrtí obyčejného člověka tím, že mu dala napít své krve, aby se mu uzdravila zranění, možná by její libido bylo jediným problémem. Jenže takto se na scénu dostává Shay. Calla se sice snažila, aby si myslel, že se mu to jen zdálo, ale když Shay nastoupí do stejné školy jako Calla, dílo zkázy je dokonáno. Shay ji totiž pozná a vyvine velké úsilí, aby se k ní dostal co nejblíže. Vlčice se ho nejdřív snaží vehementně zapudit, ale moc dlouho jí tenhle přístup nevydrží. Byla to totiž láska na první ochutnání.
"Řekla jsme ti jasně, co se stane, jestli mě ještě jednou políbíš. Uznej, že ruka by ti určitě chyběla."
"Ty řešíš všechny problémy výhružkama?"
"Ne."
"Lhářko."
Calla se začíná se Shayem čím dál tím víc sbližovat. A když jí její budoucí Strážce Logan nařídí Shaye chránit, Calla s ním začne trávit skoro všechen svůj volný čas. A když na ni jednou Shay vytasí knihu Válka všech proti všem, kterou Ochránci nesmí číst pod trestem smrti, Calla s velkým sebezapřením začne odhalovat tajemství Strážců, které se netýká jen jejich minulosti, Shaye ale i Ochránců. Strážci rozhodně ví, proč je ta kniha zakázaná.
Co všechno bude Calla muset porušit, aby o svém světě zjistila pravdu? Jak bude Ren snášet pozornost, kterou Shay Calle věnuje? A co je Shay vůbec zač? Nic totiž není takové, jaké to vypadá.
"To ti fakt nevadí, že se k tobě takhle chová?"
"Jak přesně?"
"Jako k věci, která mu patří."
"To není pravda. Ty nechápeš jakej je mezi náma vztah. Oba jsme vůdci. Jeden druhého neustále provokujeme."
"No jasně. A jak konkrétně provokuješ ty jeho?"
Moje bezprostřední reakce po dočtení knihy byla: Wow. Tenhle příběh vás nenechá lhostejným. Callu budete buďto milovat nebo nenávidět, stejně jako její dva muže. Ale ty budete spíš milovat. Rena rozhodně.
Knihkupectví jsou v dnešní době narvané různými YA knihami, ale Smečka rozhodně upoutá vaši pozornost. Byla totiž ponechána původní obálka, která se mi zdá naprosto nádherná, a dokážeme si díky ní hlavní hrdinku docela dobře představit.
Celkově se mi Calla zdá jako dobrá leaderka příběhu. Jejím hlavním povahovým rysem je její loajalita. Pro své blízké by udělala všechno, což je docela paradoxní, protože ohrozí celou svou smečku, když se snaží zachránit Shaye. Calla je ten typ, který si své bitvy vybojuje raději sám, než aby škemral o pomoc. Pokud bych ji chtěla k někomu přirovnat, byla by to Katniss z Hladových her, které je povahově hodně blízko. 
Největší strach jsem měla z toho, že Calla bude neporazitelnej babochlap, kterej bude mít ve všem poslední slovo, a všichni se před ní budou třást strachy. Naštěstí to tak ale nebylo, takže jsem byla příjemně překvapená.
"Jak dlouho dokážeš Logana zadržet? Jak dlouho budeš v bezpečí?"
"Proč si myslíš, že jsem v bezpečí, Callo?"
Ren a Shay. Každý z nich je úplně jiný a každý z nich si dokáže získat svůj příděl pozornosti. Ren je prostě chlap a dává to najevo. Dobře ví jak na Callu působí a využívá toho. Nesnese konkurenci, takže tu není moc velký předpoklad, že Shay bude jeho nejlepší kamarád. Ale když má svou světlou chvilku, je vidět, že ohledně Cally netrpí jen touhou vlastnit, ale že k ní opravdu něco cítí.
Shay na druhou stranu je ten introvert, který dává svou lásku najevo dvacet čtyři hodin denně. Pro Callu by udělal cokoliv, co několikrát předvede i v praxi. Většinou spíš čeká, než se mu naskytne dokonalá příležitost na romantiku, než aby po Calle přímo vyjel, jako Ren. Kdyby to bylo na mně, odsunula bych Shaye spíš na kolej "Nejlepší kamarád".
S politováním musím zkonstatovat, že vedlejší charaktery mi připadaly vedlejší až moc. Mají dobrý potenciál, který podle mně spisovatelka moc nevyužila. Členové smečky mi připadaly spíš jako kulisa. Jediný trochu výrazný byl Callin bratr Ansel, ale myslím, že by se dal rozvinout mnohem líp. Už po několik stránkách mi bylo jasné, kdo bude hrát hlavní roli, a kdo dostane jen pár štěků. Třeba Cosette by mohla být zajímavá, pokud by se víc odhalily její vlastnosti, minulost a to, co k charakterům patří. V tomhle ohledu jsme byla docela zklamaná. Smečku jsme četla bezprostředně po Nádherných bytostech a myslím, že propracovanost charakterů se nedá vůbec porovnávat.
Jako největší vadu na kráse považuji to, že spisovatelka má potřebu všechny jména zkracovat. U Rena a Shaye je to plus, protože jejich normální jména nedokážu ani vyslovit, ale dělat z Ansela Ana, z Nevilla Neva a z Cosette Cos už je trochu přehnané. Spisovatelka vymyslela pěkné jména, ale nemusela by si je tak prznit.
Naopak hodně se mi líbí hlavní zápletka. Nechci toho moc prozrazovat, ale myslím, že se na obzoru rýsuje spiknutí. Přiznávám se, že mně cesta, kterou se příběh ubíral, docela překvapila. Čekala jsem spíš něco typu "zakázaná láska překoná všechny překážky a všichni budou šťastní až na věky". Další příjemné překvapení.
Líbí se mi svět, který spisovatelka pro vlky připravila, ale ze začátku jsem se v něm dost ztrácela. Trvalo mi, než jsem pochopila, kdo je kdo, a jaké má v hierarchii moci postavení. Taky mi dlouho dělalo problémy přiřadit si jména k osobám, protože například jména členů smečky na mě byly vrženy tak rychle, že jsem si dlouho nedokázala přiřadit ke jménu osobnost. Myslím si, že to hodně souvisí s popisem charakterů, o kterém jsem se už zmiňovala.
Naopak ve vlcích samotných nijakou novinku nevidím. Neurazí, ale ani nenadchnou. Jejich přeměna se neváže na měsíc, oblečení jim po přeměně spět zase "naskočí". Jsem ale ráda, že spisovatelka udělala Ochránce ve vlčí podobě spokojené, protože další nadpřirozené bytosti nesmířené se svým prokletím bych asi nesnesla.
"Tak jdeme Mauglí, zabijeme Bambiho."
Jsem fanynkou milostných trojúhelníku a tenhle se mi opravdu líbí. Calla neodsunuje ani jednoho na druhou kolej a s každým z nich zažívá silné momenty. Vůči oběma trpí výčitkami svědomí, ale neužírá se dvě hodiny v kuse tím, že je vlastně oba podvádí. Další bodík k dobru.
Pokud se jedná o konec, ten mě chladným rozhodně nenechal. Knížku jsem dočetla o půl jedné v noci, protože ani to, že musím druhý den do školy, mě od knížky nedokázalo odtrhnout. Závěr byl jedním slovem strhující. Poslední stránka vás donutí prosit Boha, abyste si mohli okamžitě přečíst pokračování. A tím okamžitě myslím OKAMŽITĚ! Nenávidím otevřené konce, protože mně hned po dočtení postihují abstinenční příznaky. A když jsem zjistila, že v Americe vychází druhý díl až v červenci, takže si pokračování v dohledné době nepřečtu ani v angličtině, měla jsem pocit, že začnu bušit hlavou do zdi.
Pokud se pořád nedokážete rozhodnout, jestli si knížku pořídit, znovu si prosím přečtěte poslední odstavec. Tahle knížka vás vcucne, požvýká a pak vás ožužlané vyplivne a nechá čekat půl roku na druhý díl - Wolfsbane, který u nás vyjde tohle září. K Wolfsbane je na autorčiných stránkách zatím jen tohle: Zrada, ztráta, bolest, strach. Kolik zkoušek může láska vydržet a ještě přežít? Já osobně doufám, že se ke slovu dostane i Ren, protože ten je mi z kluků sympatičtější.
Takže mně už nezbývá nic jiného než hlasovat pro tuhle knížku všema deseti a poděkovat Knižnímu klubu, díky kterému jsem dostala možnost přečíst si knihu ještě před datem jejího oficiálního vydání.

Žádné komentáře:

Okomentovat