9. června 2011

Oškliví - Scott Westerfeld

http://www.topzine.cz/wp-content/uploads/2010/09/scott-westerfeld-osklivi.jpg
Ocitáme se v dystopické budoucnosti. Všichni jsou zde šťastní, mají se rádi a hlavně jsou krásní. Jedinými pozůstatky po Rezatcích, původních obyvatelích Země, jsou ruiny měst a pláně bílých orchidejí.

Tally bude brzo šestnáct. V jejím světě je to rozhodující. Jakmile překročí šestnáctku, konečně se stane krásnou. Přesněji řečeno, udělají ji Krásnou. Povinně podstoupí plastickou operaci, díky které se změní nejen její vzhled, ale její tělo se stane odolnějším proti nemocem a Tally konečně nebude stát nic v cestě k šťastnému životu. Nebude mít žádné starosti, emoce jako vztek a žárlivost už nikdy nepocítí a nebude se muset bát předsudků kvůli výšce, váze nebo barvě kůže. Není divu, že se Tally na svůj nový život těší.

Ale zatím je jí pořád patnáct, zatímco jejímu nejlepšímu příteli už bylo šestnáct. On je už Krásný, zatímco Tally je pořád Ošklivá. Teoreticky vzato by mohl Tally navštěvovat, ale v praxi Noví Krásní nikdy neopouštějí New Pretty Town, aby se vrátili do Uglyville, kde žijí Oškliví od jedenácti do šestnácti na internátě. A jako Ošklivé je Tally zakázáno do New Pretty Townu vstupovat.

Ocitáme se v bodě, kdy spolu s Tally začínáme porušovat pravidla. Při útěku z New Pretty Townu, kam se proplížila proto, aby si mohla se svým kamarádem popovídat, Tally potkává Shay. Ta jí pomáhá zmizet z dosahu hlídek, které na sebe Tally poštvala, když spustila při úniku požární poplach. Tally se s ní začíná kamarádit. Shay ji učí létat na magnetickém prkně a dokonce se spolu v noci vydávají na výlet do Rezavých ruin, města Rezatců, jehož pozůstatky Krásní konzervují za účelem exkurzí, které tam Oškliví se školou každoročně podnikají.

Den před Tallynými šestnáctými narozeninami se jí Shay pokouší přemluvit k tomu, aby s ní utekla do Kouře. Místa, kde žijí Oškliví, kteří nikdy nepodstoupili operaci. Pro Tally je to nepřípustné. Těší se na to, až bude Krásná, takže Shay odchází sama. Nechává ale Tally lísteček s instrukcemi, kdyby si to náhodou rozmyslela.

Přichází den šestnáctin a Tally je plná očekávání. K operaci však nakonec nedojde, protože je odvezena na velitelství Speciálních případů. Speciálové jsou něco jako uklízecí četa Krásných. Když se naskytne nějaký problém, speciálové ho neprodleně vyřeší. A Kouř mezi tyto problémy patří. Speciálové jsou rozhořčeni tím, že ho ještě nedokázali vystopovat. Tally je nucena vydat se za svou přítelkyní jako špeh, jinak jí nikdy nebude dovoleno podstoupit operaci a nikdy se nestane Krásnou.

Dokáže ale Tally zradit svou přítelkyni a všechny lidi z Kouře? Nahlédněme spolu s ní za oponu světa Krásných a poznejme děsivou pravdu.

Mám ráda dobré dystopie. Po Hladových hrách jsem se vrhla do světa Ošklivých a musím říct, že jsem opravdu nebyla zklamaná. Budoucnost dle Scotta Westerfelda na mě působila opravdu uvěřitelně. Vše co se týkalo Ošklivých, Krásných a Speciálů jsem mu schramstla i s navijákem.

Charaktery působily opravdu živě. Do Tally jsem se dokázala vcítit, prožívala jsem její trápení a soucítila s ní. Dokonce jsem chápala i její pohnutky, což se vždycky říct nedá. Je pro mě nepředstavitelné, že bych měla žít ve stejném světě jako ona.

Zatím byly zmíněny jen náznaky toho, proč se vlastně původní společnost zhroutila, takže předpokládám, že to bude v dalším pokračování o něco více rozvedeno. Já osobně jsem na to docela zvědavá.

Knížka se hemží různými technickými vymoženostmi a já jsem ráda, že je jejich fungování vysvětlováno tak, že je snadno pochopitelné i pro laika. Mimochodem, opravdu mě dostal nápad s bungee vestami a s prkny fungujícími díky magnetismu.

Jediné co bych vytkla, je trochu pomalejší začátek. Chápu, že pro navození atmosféry byl důležitý, ale já jsem si víc užívala pasáže, kdy děj plynul o něco rychleji, takže jsem se nenudila.

Musím přiznat, že jsem ze čtení Ošklivých měla docela strach. Od té doby, co se mi dostaly do rukou Zombie blondýny od Briana Jamese, jsem ke knížkám vyprávějícím o holce docela skeptická. Westerfeld mě ale opravdu mile překvapil tím, že Tally napsal tak opravdově. Nebyla ani zbytečně přeslazená a ani se naopak nechovala jako kluk v holčičím těle. Tento spisovatel si mě opravdu získal. A nejen kvůli otevřenému konci, který Oškliví bezesporu měli, se těším na to, až si budu moci přečíst pokračování tohoto skvělého příběhu.

Žádné komentáře:

Okomentovat