9. června 2011

Ještě než umřu - Jenny Downham

Ještě než umřu - Eroika
Tessa Scottová. Pěkné jméno se třemi s. Ale ani to jí nepomůže. Tessa má totiž leukémii a dny, které jí zbývají, může počítat pomalu na prstech jedné ruky.

Ale i přes to, že Tessa brzo umře, ještě to tak úplně nevzdává. Má totiž seznam věcí, které chce stihnout ještě před tím, než nadejde její čas. Číslo jedna je sex. Potom drogy. Porušení tolika zákonů, kolik jen stihne, jeden den na všechno říkat ano. Seznam pokračuje ještě dál a Tessa na něj neustále něco přidává.

Od začátku knihy víte, že Tessa nejspíš opravdu umře. Nečekejte jednu z těch knih, ve které se pět stran před koncem najednou objeví zázračný lék a hlavní hrdinka, už zdravá, ujíždí v náručí svého prince (čtěte: souseda) do západu slunce. Tessa opravdu umře.

To, co dělá tuto knihu tak zajímavou, je Tessin unikátní pohled na svět. Ví, že nikdy nebude moct mít děti, vdát se, nebo hlídat miminko své nejlepší kamarádky. Přesto se ale snaží něco po sobě zanechat. Opravdu jsem ji obdivovala za její odvahu. I když občas měla záchvaty, při kterých stihla za své neštěstí obvinit všechny v okruhu deseti kilometrů, vždycky jsem jí to odpustila. Bylo by jednoduché odsoudit ji za to. Ale ruku na srdce, jak bych si vedla já?

Když už jsem u těch postav, oblíbila jsem si i Adama a svým způsobem i Zoey. Adam, kluk od vedle, nejdřív nevypadá jako nejspolečenštější tvor na světě, Tessa si ho ale svým osobitým způsobem získá. Pasáže, kdy byli Tessa a Adam spolu, mě občas dostávaly do kolen. Tessa se občas vyjadřovala jako pračlověk, což mělo taky své kouzlo.

Adam zůstává s Tess celou dobu. Dokonce se k ní nastěhuje, aby s ní mohl strávit co nejvíce času. Pomáhá jí s jejím seznamem. Poslouchal ji, když se bála smrti, ale byla přesvědčená, že bude žít. Dokonce s ní byl každý den v nemocnici až do té doby, než zemřela. Když se nad tímto zamyslím, Tessa není v knize jediný trpící člověk. Nedokážu si představit, co všechno musel Adam prožívat, když věděl, že jeho holka umře, a mohl se jen dívat.

Na Zoey můžeme vidět, že vaše problémy jsou pro vás vždycky ty největší. Nezáleží to na sobeckosti nebo nedostatku empatie. Sice neumírá, ale taky to nemá v životě zrovna jednoduchý. Ze začátku jsem si myslela, že je Zoey prostě hnusná, ale když jsem potom pochopila její důvody, odpustila jsem jí to.

Ještě než umřu je obrovská zabíračka na emoce. Pokud se chystáte si knihu přečíst, nejdřív si kupte krabici papírových kapesníčků a po ruce mějte telefon s nacvakaným číslem na záchranku. Kdyby vás náhodou trefil šlak. Když jsem četla posledních pár stránek, bylo zrovna asi jedenáct hodin v noci. A já jsem dostala takový hysterický záchvat pláče, že jsem málem vzbudila celý barák. Kniha je sice o umírání, ale probudí ve vás obrovskou chuť žít. Donutí vám přemýšlet o tom, jestli prožíváte naplno všechny okamžiky svého života. Tuto knihu bych doporučila všem, kteří si myslí, že jejich život stojí za prd. Tessa jej totiž příkladem toho, že vždycky může být hůř.

Když přemýšlím nad tím, co bych ještě napsala, napadá mě jen tohle: Byla to úžasná knížka. Přečtěte si ji.

Touto cestou bych chtěla poděkovat nakladatelství Eroika za poskytnutí recenzního výtisku a dodatečných materiálů.

Díky Eroice si můžete přečíst i Rozhovor s Jenny Downham.

Žádné komentáře:

Okomentovat