9. června 2011

Zkřížené hnáty - Patricia Briggs

http://data.knizniweb.cz/book/017/660/0176604/large.jpg
Mercedes je vystudovaná učitelka, opravuje Volkswageny, je kožoměněc a pokud jde o trable, stojí ve frontě vždycky na prvním místě.

Mercy se ještě nestihly zahojit šrámy na duši po událostech z minulého dílu a je tu na spadnutí další katastrofa. Vládkyně místního klanu upíru, Marsilie, totiž zjistila, kdo zabil jednoho z jejích oblíbenců, Andreho. A ví i to, že je do toho zapleten Mercyin upíří přítel Stefan a milovník Scoobyho v jedné osobě. Nechává zabít všechny jeho ovce, mučí ho a nakonec ho naprosto vyhladovělého posílá do Mercyina obýváku s tím, že se zbaví dvou much jednou ranou. Ví totiž, že by si Stefan Mercyinu smrt nikdy neodpustil.

"Ona to ví." Vůbec jsem nepoznávala jeho hlas. Byl hrubý a suchý. Pomalu si přitahoval moji paži k tváři a posledním zbytkem dechu ze sebe vyrazil: "Uteč."
Díky Adamově pomoci však nakonec nikdo nezemře, takže se Marsilie musí Mercy zbavit jiným způsobem. Nechá na dveře její garáže nakreslit zkřížené hnáty, které kromě toho, že nejdou umýt, navíc za nějakou dobu začnou přitahovat stvoření, která se nehodí do krámu dokonce ani upírům. Jediný způsob jak přestat být nepřítelem klanu je zemřít. Ale Mercy se ještě umírat nechce. A rozhodně nechce, aby se místo ní dostali do upírčina zorného pole její přátelé.

Přijímá tedy nabídku Amber, své kamarádky z vysoké, která tvrdí, že má doma ducha a odjíždí do Spokane, aby ji jejího neviditelného záškodníka zbavila. Jaká je šance, že si jediný upír ve městě vybere za svou oběť právě Mercy? Poté, co se ráno probudila s rankami po upířích špičácích na krku, už zná odpověď. Ta šance je až děsivě vysoká.

Jak se jí povede vymanit se z Netvorova vlivu? Jak zareagují členové smečky na to, že se do jejich středu vetřel kojot? A co Ambeřin duch? Všichni zúčastnění budou mít co dělat, aby si zachovali zdravou kůži.

"Myslím, že je příliš chytrý na to, aby si vymýšlel duchy."
"Prostě se dožaduje pozornosti."
"Má ji. Chce se přestat bát, protože někdo, koho nevidí a neslyší, mu převrací pokoj vzhůru nohama."

Číst tuhle sérii je strašně jednoduché. Nepotřebujete nad ní nijak extra přemýšlet a hledat vysvětlení mezi řádky. A ani si nevšimnete toho, že už jste u konce.

Na téhle sérii se mi líbí hromada věcí. Autorčino podání vztahů mezi upíry, vlkodlaky a fae, vlkodlačí hierarchie a to jak se nadpřirozeno postupně začleňuje do světa. Nejvíc ale miluju ty vtipné momenty, kterých není v knížce vůbec málo. Mercyiny poznámky mě prostě dostávaly do kolen.

"Jsi můj hrdina."
Trhl sebou a o několik kroků couvl, jako bych ho udeřila. Napadlo mě, co mu asi Marsilie řekla, když ho mučila.
"Stefane?"
Otočil se k nám, zasyčel a jeho výraz přiměl Chada ustoupit až ke mně. "Jsem upír, Mercy."
"Jo, to nám došlo, Prozradily tě špičáky."
Všechny charaktery jsou krásně vykreslené. Líbí se mi, jak Patricie zmiňuje různé detaily, které dělají postavy snadno uvěřitelné. Můj nejoblíbenější je Stefan. I když ho Marsilie mučila a vyhnala z klanu, stejně ji pořád bere jako svou paní a je jí oddaný. Jediná postava, která mi připadá málo rozvinutá, je Samuel. Doufám, že v dalších dílech dostane prostor a nějakým způsobem dokáže vyřešit své problémy.

Vzhledem k tomu, že jsem nedávno znovu četla první tři díly série, jsem si nemohla nevšimnout toho typického vzoru, ke kterému se Patricie vždycky ke konci uchýlí. Mercy je zajata špatňákem, za pomoci kouzelné hole osvobozena a všechno dobře dopadlo. Vlastně i začátek knížky je pro spisovatelku typický. Na Mercyině prahu se vyrojí hromada lidí se svými odlišnými problémy a automechaničko, starej se.

Celkově ale knížka působí velmi čtivě a hlavně mezi přívrženci urban fantasy si najde své čtenáře. Zamilovat si Mercy a spol opravdu není těžké.

Žádné komentáře:

Okomentovat