9. června 2011

Mrtví do soumraku - Charlaine Harris

http://www.topzine.cz/wp-content/uploads/2010/10/charlaine-harris-mrtvi-do-soumraku.jpgSookie Stackouse by byla úplně normální servírka, kdyby neuměla číst myšlenky.

Když přijde do Merlotte's Sookiin první upír a sedne si k jejímu stolu, je z toho úplně vedle. A když o něco později upíra na parkovišti zachrání před tím, aby mu manželé Rettrayovi vysáli krev a pak ji prodali na černém trhu, zjistí, že neslyší jeho myšlenky.

Když se Bill objeví v baru podruhé, poprosí ho Sookie, aby na ni po práci počkal. Chce ho totiž poprosit, aby promluvil před členy babiččina klubu potomků válečných hrdinů o občanské válce. Bill sice souhlasí, protože se jí cítí zavázán, ale když Sookie později odchází z práce, místo upíra na ni čekají Rettrayovi, aby se jí pomstili za to, že jim překazila obchod. Bill ji ale naštěstí zachrání od téměř jisté smrti a dá jí napít své krve, aby se uzdravila.

A do toho všeho se ještě Sookie dozví, že někdo zabil její bývalou spolužačku Maudette. Sookie ji sice znala, ale její smrt ji nijak zvlášť nerozhodí. Zato když najde mrtvou Dawn, svou kolegyni, pro kterou ji poslal Sam, její šéf, protože nepřišla do práce, Sookie začíná mít strach. A protože vina padá na jejího bratra jasona, Sookie se rozhodne, že s tím musí něco udělat. Přemluví Billa, aby jí vzal do upírského baru ve Shreveportu.

Tam sice zjistí, že se obě dvě oběti stýkaly s upíry, ale to není moc velká novinka, protože na jejich tělech byly objeveny staré značky po tesácích. Sookie ale zjistí i něco mnohem zajímavějšího. Zajímá se o ni totiž majitel baru, starý a mocný upír Eric.

Podaří se Sookie odhalit totožnost vraha dřív, než přijde k úhoně další její blízký? Nebo ona sama?
"Díky, Sookie," vydechl Sam. "Věděl jsem, že se na tebe můžu spolehnout."
Snažila jsem se to brát z té lepší stránky. Ale bylo to těžké. Vždycky se můžete spolehnout, že Sookie přijde a pomůže, protože nemá žádný vlastní život!

První díl série Pravá krev je dobrým úvodem pro další díly, ale sám o sobě nijak úžasný není. Možná je to tím, že jsem viděla seriál, takže jsem ještě předtím, než jsem začala číst, věděla jak to celé dopadne.

První, co mě praštilo do očí bylo to, že hned na první straně jsme se dozvěděli i velikost bot hlavních hrdinů. Ještě že to celé nezačalo "ahoj, jmenuju se Sookie a jsem telepatka". Hlavní postava mě celkově dost deptala. Chvilkama na mně působila trochu slabomislně, hlavně když nasadila svůj úsměv alá Hannah Montana. Taky mi vadilo, že v každé druhé scéně se nazávěr rozbrečela. Ale na druhou stranu, nedokonalosti hlavní hrdinky, kterých, ruku na srdce, nebylo zrovna málo, jí přidávají na reálnosti. Je to sice servírka, která čte myšlenky, ale na druhou stranu není žádná superhrdinka a bez pořádné ochranky by jí někdo okamžitě natrhnul prdel.

Jako největší mínus byl ale nepočítal postavy, ale spíš občasné nesrovnalosti, které se v knížce vyskytovaly. Hromada ustřižených myšlenek, jako by spisovatelka chtěla něco napsat, ale najednou dostala nějaký jiný super úžasný nápad a na ten předchozí zapoměla. Taky jsem objevila několik přehmatů v popisu scén, kdy například Sam stál pět metrů od Sookie ale přitom ji poplácával po rameni, což působilo strašně rušivým dojmem.

Ale nenechte se vší tou kritikou zmást. Mrtví do soumraku jsou opravdu dobrá knížka, jenže já už se těším na třetí díl, takže jsme se ji pokoušela přečíst co nejrychleji a hlavně mě to nutit hledat ve všem chyby.

Pokud se považujete za fanoušky nočních stvoření všeho druhu, tuhle sérii si rozhodně nenechte ujít.

Žádné komentáře:

Okomentovat